নির্বাচিত পোস্ট | লগইন | রেজিস্ট্রেশন করুন | রিফ্রেস

ফানডামেনটাল

;

হানিফঢাকা

So peace is on me the day I was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life (again) (১৯:৩৩)

হানিফঢাকা › বিস্তারিত পোস্টঃ

Marriageable Age- According to Quran

০৯ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ৯:৪০

Today I saw some bloggers are disputing on the issue of the marriageable age of women In Islam. Some gives irrelevant Quotation from Quran and some give quotation without context. More importantly, besides, a debatable issue arise- whether child marriage is permissible or not in Islam. To support it, people bring a hadith from Bukhari that prophet married Ayesha at the years of 6 and consummated the marriage at 9.

Since, I believe that Allah’s law is divine and nothing can supersede it, I will try to show what Allah says about marriageable age of women. What Allah says is true, no matter whoever says anything against it or where it is written.

Make trial of orphans until they reach the age of marriage; if then ye find sound judgment in them, release their property to them (4:6)

And how could you take it while you have gone in unto each other and they have taken from you a solemn covenant? (4:21)

According the two verse mentioned above, to be eligible to get married the women must be reach an minimum age where

1. She has sound judgement (both in physical and mental) (4:6)
2. She is able to maintain her own finance, business, properties etc (4:6)
3. Ability to sign contract (4:21)

So, in short the women must be reach an certain age where she is matured enough to take care of her own properties and able to give free consent and sign contract.

The Quran teaches us that the prophet’s only teaching was Quran, nothing else. He judge by Quran and Allah gave warning the prophet in Quran if he teaches anything besides what Allah says Allah will give him sever punishment. Therefore, we have no reason to believe that the prophet behaved otherwise. Therefore marrying a woman in her 6 years consummated it in her 9 years is nothing but a gross lie and insult to the exalted prophet according to Quran. Since we have Allah’s command in hand, we don’t need to believe such stories against prophet.

মন্তব্য ৩৭ টি রেটিং +১/-০

মন্তব্য (৩৭) মন্তব্য লিখুন

১| ০৯ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১০:০৭

বিজন শররমা বলেছেন: "Therefore marrying a woman in her 6 years consummated it in her 9 years". ( is nothing but a gross lie and insult to the exalted prophet according to Quran. Since we have Allah’s command in hand, we don’t need to believe such stories against prophet.) There is no scope to disbelieve the bracketed statement. It has been recorded in the historical books not over some 1500 years ago. You can do many things, write new books, but you cannot change those books, those have been carefully preserved in many places.

০৯ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১০:১৩

হানিফঢাকা বলেছেন: Let me ask you a question, If a statement of any book clearly contradict with Quran, which one will you believe?

1500 years? No
Those who wrote those books are not infallible, therefore they can do mistake or do it intentionally. There are numerous contradiction among those books. So, there is no scope to think that they are infallible. Allah does not say us to follow blindly/

২| ১০ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ২:৪৯

উদাসী স্বপ্ন বলেছেন: তা কুন যুক্তিতে আয়েশা বর্নিত সহী হাদিস ভুল?

১০ ই জুলাই, ২০১৫ সকাল ১১:৪৯

হানিফঢাকা বলেছেন: According to Quranic Command. Read what I write.

Quran gives criterion for marriageable age of women. We have no reason to believe the prophet did otherwise. Therefore those hadith are not authentic. use your own common sense.

৩| ১০ ই জুলাই, ২০১৫ সকাল ১১:৫৯

নতুন বলেছেন: hadith from Bukhari that prophet married Ayesha at the years of 6 and consummated the marriage at 9.

বোখারী হাদিসে ৬ এবং ৯ বছর দেওয়া আছে।

কিন্তু আপনি যেই আয়াতের উল্লেখ করলেন তাতে কি বয়সের উল্লেখ আছে?

১৪০০ বছর আগে আরবে যে ৯ বছরে কাউকে সাবালক ভাবা হতো না তা কিভাবে জানলেন? একটা ধোয়াসা পূন লাইন দিয়ে স্পস্ট হাদিসকে ভুল বলবেন?

৪| ১০ ই জুলাই, ২০১৫ সন্ধ্যা ৬:৩৩

তপ্ত সীসা বলেছেন: দারুন পোষ্ট। বাংলায় লিখলে ভালো হতো ভায়া। ইদানিং ব্লগে কিছু শুয়োরের উপদ্রব দেখা যাচ্ছে, মুখের ভাষাতেই বুঝে যাবেন। এদের কষাইয়া লাত্থি মারতে পারেন।

৫| ১০ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১১:৩৬

মুদ্‌দাকির বলেছেন:

হুদাই কেন বিবি আয়শা রাঃ হাদিসটাকে মিথ্যা বলছেন ???? বিস্তারিত বুঝিয়ে লিখুন!!!

১১ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:১৪

হানিফঢাকা বলেছেন: I think already mentioned it my post. However, for further clarification... let me tell you following things again. I am not good in expressing my thoughts, but lets try......

1. If you read Quran or do little bit study, you will find that only teaching and action of prophet was the Quranic command. Allah mentioned different places in Quran that the prophet only follows Quran, teach Quran and judge people by Quran. And Allah also warned prophet if he teaches anything beside Quran, Allah will severely punished the prophet. And Quran call itself "Furqan"-meaning the criterion- right from wrong. Therefore, we have no reason to believe in anyway the exalted prophet did anything that goes against the law of Quran. We must first establish it to talk further if you want to prove it from Quran.

2. In verse 4:6,21 mentioned in my writing, Quran clearly says when will be the marriageable age for women. The prophet knew it and therefore MUST NOT break the command of Quran. This is as simple as it.

3. If any teaching of the prophet and their companions goes against Quranic law, there is only one option, it was not said by the prophet rather someone tells lie in the name of their name. Very simple thing. Please use your common sense.
4. Therefore, There is no reason to believe that Ayesha did tell this story based on the point 1-3 mentioned above, rather it was someone who tells lie in the name of Ayesha

So, please note that I am telling that Ayesha telling lie, rather telling someone is telling lie on her name.
If you accept this hadith as truth, you have to believe that the prophet violated the Quranic command and sever punishment awaits for him as Allah said it.

To further make you understand, please read the whole book of Bukhari, you will find something that you can not fit anywhere in some cases.

Also please analyze the history of hadith collection and little bit study of Bukhrai, if you are interested. I think you will find the answer. Hope expresses what I wanted to. Thanks for comment on my blog.

৬| ১১ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:১৮

হানিফঢাকা বলেছেন: "So, please note that I am telling that"- The sentence would be So, please note that I NOTam telling that... Typing mistake. please excuse.

৭| ১১ ই জুলাই, ২০১৫ সকাল ৭:৩৫

রেজওয়ানা আলী তনিমা বলেছেন: না জেনে এখনও পর্যন্ত এত আগের একটা বিষয়ে মন্তব্য করা ঠিক না। বিশেষত আমি নিজেও এই ব্যাপারে পরস্পরবিরোধী ব্যাখা পেয়েছি। কিন্তু যেহেতু এই বিষয়টা বেশ গুরুত্বপূর্ণ( যা দ্বারা এখনও পর্যন্ত মেয়েদের বিবাহযোগ্য বয়স নির্ধারনকারী) তাই উপযুক্ত আলামের দ্বারা এর একটা বিধান সময়ের দাবী। আপনার পক্ষ সমর্থন বা বিরোধিতা কোনটাই করার মত অতখানি ইসলামবিষয়ক জ্ঞান নেই, করছিও না তাই। তবে কোরআন চিরন্তন ও শতভাগ বিশুদ্ধ একটি সোর্স। হাদিস তা বুখারী হলেও বিশুদ্ধ নাও হতে পারে। এইব্যাপারে বেশী ঘাঁটাঘাঁটি না করে বিশেষজ্ঞ মত নেয়াটাই যুক্তিযুক্ত। আমি বা আপনি কোন ভাবনা চিন্তা ছাড়াই একটা হাদিসের সত্যমিথ্যার রায় দিতে পারিনা।

১১ ই জুলাই, ২০১৫ দুপুর ১:৩৩

হানিফঢাকা বলেছেন: I do not say to believe me, what I request you to check the source. Every time I encounter a verse from Quran, I check it by myself whether this verse exist in Quran. Its the habit and this way slowly understanding the Quran.

Since the verse is clear, no ambiguity- I don't think any need for clarification.

People have a tendency. When they face a contradiction between Quran Vs Hadith, they cannot deny the Quran verbally. But in heart , they cannot also deny hadith. Therefore in action, they prefer hadith. There are countless examples of it. Here if you read all the comments, you may have an idea.

You said about an scholar. I agree with this. But please also ask reference from him from the both sources and judge yourself Quran vs Hadith criterion that I said.

৮| ১১ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ৮:১৬

মুদ্‌দাকির বলেছেন:

"ভাই এইটা বাংলা ব্লগ"

আমাকে তো স্টাডি করতে বললেন কিন্তু নিজেই কুরয়ানের যে আয়াত গুলোর রেফারেন্সে হাদিস্টাকে মিথ্যা বলছেন সেই আয়াত গুলো স্টাডি করেছেন কি ?

সূরা নিসা আয়াত ৬ঃ ( আর এতীমদের প্রতি বিশেষভাবে নজর রাখবে, যে পর্যন্ত না তারা বিয়ের বয়সে পৌঁছে। যদি তাদের মধ্যে বুদ্ধি-বিবেচনার উন্মেষ আঁচ করতে পার, তবে তাদের সম্পদ তাদের হাতে অর্পন করতে পার। এতীমের মাল প্রয়োজনাতিরিক্ত খরচ করো না বা তারা বড় হয়ে যাবে মনে করে তাড়াতাড়ি খেয়ে ফেলো না। যারা স্বচ্ছল তারা অবশ্যই এতীমের মাল খরচ করা থেকে বিরত থাকবে। আর যে অভাবগ্রস্ত সে সঙ্গত পরিমাণ খেতে পারে। যখন তাদের হাতে তাদের সম্পদ প্রত্যার্পণ কর, তখন সাক্ষী রাখবে। অবশ্য আল্লাহই হিসাব নেয়ার ব্যাপারে যথেষ্ট। )


সূরা নিসা আয়াত ২১ঃ ( তোমরা কিরূপে তা গ্রহণ করতে পার, অথচ তোমাদের একজন অন্য জনের কাছে গমন এবং নারীরা তোমাদের কাছে থেকে সুদৃঢ় অঙ্গীকার গ্রহণ করেছে। )

১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:০৬

হানিফঢাকা বলেছেন: "ভাই এইটা বাংলা ব্লগ- I know. I can't type in Bengali. If you don't like or objection regarding the language, please ignore it.

আমাকে তো স্টাডি করতে বললেন কিন্তু নিজেই কুরয়ানের যে আয়াত গুলোর রেফারেন্সে হাদিস্টাকে মিথ্যা বলছেন সেই আয়াত গুলো স্টাডি করেছেন কি ?- yes I did. Studying Quran is my hobby. I have been doing it from several years.
The verse you mentioned is the same that I gave reference. What's wrong? if you have a problem regarding translation of these two verse, please refer to English Arabic Lexicon. If youcan't do this read at least 10 different translation. Find yourself, and tell me what does this two verse mean. Please explain these two verse.

নারীরা তোমাদের কাছে থেকে সুদৃঢ় অঙ্গীকার গ্রহণ করেছে। -Try to find out what does this word "Covenant" mean. and its definition. Maybe this will help you. Emphasis is given on this word.
My intention is not to attack hadith, rather only reject those that contradicts Quran.

and lastly, one verse from Quran for you...
These are the verses of Allah which We recite to you in truth. Then in what statement after Allah and His verses will they believe?(45:6)

৯| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:২২

উদাসী স্বপ্ন বলেছেন: সূরা আত্ব-ত্বালাক্ব (মদীনায় অবতীর্ণ), আয়াত ৪

وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُوْلَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا
তোমাদের স্ত্রীদের মধ্যে যাদের ঋতুবর্তী হওয়ার আশা নেই, তাদের ব্যাপারে সন্দেহ হলে তাদের ইদ্দত হবে তিন মাস। আর যারা এখনও ঋতুর বয়সে পৌঁছেনি, তাদেরও অনুরূপ ইদ্দতকাল হবে। গর্ভবর্তী নারীদের ইদ্দতকাল সন্তানপ্রসব পর্যন্ত। যে আল্লাহকে ভয় করে, আল্লাহ তার কাজ সহজ করে দেন।


hey dude, what about this one? in this verse, can you explain the bold letters? i am reading from your comment that quran is your hobby. then please explain the above verse


১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১:১৮

হানিফঢাকা বলেছেন: আর যারা এখনও ঋতুর বয়সে পৌঁছেনি- Please go for Accurate translation, and read the verse with 2:228.
http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=65&verse=4

Check it by yourself what does it mean.
wa-allāī
and the ones who

lam
not

yaḥiḍ'na
[they] menstruated

Those who do not menstruate are not same those who menstruate yet.

Therefore, it says women those who do not menstruate for any physiological reason. Also check the translation and commentary from the "The message of the Quran" by Asad in page 1181. And Also "Exposition of Quran" by G.A Parvez in page 999 for the respective verse. They nicely explained it by using the Quranic verse. You must check it for your own learning.

you don't need to believe any translation without verifying it. Do a little study on these word by following the link above or use Lexicon to find the meaning and context (Lexicon is much more preferable). I hoe you will get the answer.

১০| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:৪৩

মুদ্‌দাকির বলেছেন:

আপনি কি বুচ্ছেন আমি তা বুচ্ছি। এখন উদাসী ভাইয়ের শেষ মন্তব্যটার উত্তরের অপেক্ষায় রইলাম।

১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১:২০

হানিফঢাকা বলেছেন: Plz check

১১| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১:৩৯

উদাসী স্বপ্ন বলেছেন: "আর যারা এখনও ঋতুর বয়সে পৌঁছেনি- Please go for Accurate translation, and read the verse with 2:228.
http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=65&verse=4

Check it by yourself what does it mean.
wa-allāī
and the ones who

lam
not

yaḥiḍ'na
[they] menstruated

Those who do not menstruate are not same those who menstruate yet."


Dude, where did u pass? did u know arabic? i dun know who made this site because as fas as i know the word نِّسَائِكُمْ used in that verse means the wives(the name of the dictionaries which are widely used by Arabs are Almaany Glosbe Sensagent Dicts Lisaan Masry BabLa ) but in that they wrote your women. as islam prohibits to keep woman without marriage, so your women means the wives obviously.
as i mentioned before my primary education was in madrasah and i know little bit arabic basics. so plz dun mess. quran is certaily telling about child marriage

so won't you understand that this verse is talking about those wives whose have no started their menstruation yet? i dun know what is your problem?

১২| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ২:২৬

উদাসী স্বপ্ন বলেছেন: "Those who do not menstruate are not same those who menstruate yet"

now would you tell me who does not mentruate?

one who doesn't reach the age

one who crosses the age

one who is pregnant

besides, the verse is talking about ইদ্দতকাল. now why in quran will talk about this ইদ্দতকাল who does not fit the classification? besides if these three possible scenarios are described, what would be the another meaning of absence of extra "yet"? would you describe? we want to know the depth of your knowledge

১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ২:৫৫

হানিফঢাকা বলেছেন:
Dear, I this is an international site that helps research on Quran. You only believe what you want to believe. Show me where the problem is in this word by word translation. Following I give you another example of meaning from Concordance of Quran.

"MAHID n.m.-menstruating, monthly course-(of women)
2:222 (222). they will question thee concerning the monthly course
2:222 (222) * go apart from women during the monthly course
65:4 (4) as for your women who have despaired of further menstruating"

You can also check the other two reference on commentary that I gave. From Asad and Parvez.
This portion of verse apply to the women who do not menstruate for any physiological reason. There many women in this category. And of course, mensuration is not the one and only sign of maturity.
A women can be matured on her menstruation age or later.
That's why in 4:6 and 4:21 says about maturity. And the ability to make covenant. The word covenant is important here.
According to ‘Miriam Webster Collegiate’ dictionary, ‘covenant’ is a formal, solemn, and binding agreement; a written agreement or promise usually under seal between two or more parties especially for the performance of some action or the common-law action to recover damages for breach of such a contract. ‘Covenant’ is a contract or agreement between two parties.

As you know Arabic (I assume you know), then translate the verse word by word and show it to me what you translate, as I showed you the same way.

You said "Dude, where did u pass?"- I take it as on offense. I don't force you to accept what I said, rather show you the proof what I said. If I am illiterate, will it change the meaning of Quranic word?

After all of this, if you do not understand, I have nothing to do. Keep your belief with yourself.




আপনার মন্তব্য লিখুন

১৩| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ বিকাল ৩:৩০

উদাসী স্বপ্ন বলেছেন: DUDE, Seriously? DO YOU HAVE ANY IDEA EVEN ABOUT HAYEZ AND IDDOT? THE COMMON LINK IS ONLY THE MENSTRUATION BUT WITH RESPECT TO TIME IT IS DIFFERENT AS HAYEZ STAYS FOR ONLY 4-5 DAYS IN ONE MONTH AND IDDOT IS ONE WHOLE MENSTRUAL CYCLE.

I'M SERIOUSLY ASKING WHERE DID YOU PASS FROM? WHAT IS YOUR GRADE? WHAT DO YOU DO RIGHT NOW? DO YOU EVEN HAVE ANY JOB WITH THIS LOW IQ?

SERIOUSLY DUDE, HAVE A LIFE. JUST READ QURAN BUT DUN TRY TO EXPLAIN. YOU ARE A SHIT TO BE THAT!

১২ ই জুলাই, ২০১৫ বিকাল ৪:২৯

হানিফঢাকা বলেছেন: DO YOU HAVE ANY IDEA EVEN ABOUT HAYEZ AND IDDOT?- What statement makes you confusion?

so won't you understand that this verse is talking about those wives whose have no started their menstruation yet? i dun know what is your problem?

First Clarify the verse. The portion of the verse never says " Who have no menstruated yet", It says "Those who do not menstruate"

This refer to women who does not menstruate like older women or for any other physiological problem. This verse never refer young girl who does not menstruate yet.
I gave you reference you check. Just don't say what you want to believe.

১৪| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ বিকাল ৫:২১

নতুন বলেছেন: মেয়েরা ৯-১০ বছরেও বালেগ হয়। তাহলে ১০-১১ বছরে সন্তান জন্মদিতে পারে। ( ৪থ বা ৫ম শ্রেনীর ছাত্রী)

আপনার আসে পাশে ১০-১১ বছরের মেয়েদের দিকে একটু খেয়াল করুন যে তারা কি শারীরিক/মানুষিক দিক থেকে সন্তানজন্ম দেবার জন্য পস্তুত কিনা????
প্রেগনেন্সির যেই শারিরিক ধকল যায় তা কি ঐটুকু মেয়ে সহ্য করতে পারে কিনা।

৪থ বা ৫ম শ্রেনীর ছাত্রীর বিয়ের বয়স হয়েছে এবং সে সন্তান জন্ম দিতে পারে।ধমিয় এই ধারনায় সমথন করা কি ঠিক?

সেটা তাদের জন্য বিপদজনক নয় কি??

১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১০:৫২

হানিফঢাকা বলেছেন: Please look at my original argument. Quran did not mentioned any fixed marriageable age. Rather it gives criteria-the criteria I gave you above with reference. If a women meet this criteria, she is eligible to get married. This is my Simple Argument. When Quran mention these criteria, it never includes the criteria of having ability to give birth child or menstruation. I think you understand.

Now what you people are arguing that at the age of 6, whether any women meet this criteria. In general common sense it is not. May be exception is there. But this general Quranic rule.

If you take hadith literature to explain Quran, you will find lots of contradiction. As Quran mention itself as an self explanatory, easy to understood, you better look explanation from the Quran.

৪থ বা ৫ম শ্রেনীর ছাত্রীর বিয়ের বয়স হয়েছে এবং সে সন্তান জন্ম দিতে পারে।ধমিয় এই ধারনায় সমথন করা কি ঠিক?

সেটা তাদের জন্য বিপদজনক নয় কি?? -Brother with all my heart, I never says it. Even any of my writing indicate or mean that I say it, Then it is my writing error.

Also you miss a very important criteria. That is marriage agreement is called "Aqd"-Meaning covenant or contract. If you do little bit study, you will see to enter in to contract, a person has to in matured age.
Hope I make you understand.

১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১১:২৯

হানিফঢাকা বলেছেন: There are two types of law in Quran. The first part is permanent, where Allah gives exact verdict what to do in some certain situation. In this part, there is no way or scope to apply human judgment or mutual consultation among the juries since the verdict is clear cut. These verdict never changes with the changes of time.

The Second type of law is- Allah gives some parameter, limit, and within the limit human are allowed to build their law according to need of the society and when the time and society's changes, complexities arise, these law can also be changed to meet the requirement of the society within these limits. So, here Allah only gives limit, no clear verdict and leaves it to human to judge by the limit.

The permanent law and parameter to build law within the parameter according to the need of the society is the law of Allah in Quran.

So, if you look at the verse 4:6 and 4:21, you will see this is a second type of law. here Allah gives you minimum criteria for an women to be eligible for marriage. It does not say it is mandatory to give marriage on this minimum criteria. Therefore, With this limit, the society is allowed to build their own law as what minimum age should be appropriate for a women to eligible for marriage. And it can be changed according to need of the society within this bound.
For example, lets say if women in a country are considered to be matured in16 in body and mind (Sound Judgment and ability to sign contract), society can make minimum marriageable age at 16 or 19 or any other but not below 16. According to the need of the society the law can also be changed within the limit. Hope you understand.

১৫| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ সন্ধ্যা ৭:৫৫

উদাসী স্বপ্ন বলেছেন:
(And for such of your women as despair of menstruation) because of old age, (if ye doubt) about their waiting period, (their period (of waiting) shall be three months) upon which another man asked: “O Messenger of Allah! What about the waiting period of those who do not have menstruation because they are too young?” (along with those who have it not) because of young age, their waiting period is three months. Another man asked: “what is the waiting period for those women who are pregnant?” (And for those with child) i.e. those who are pregnant, (their period) their waiting period (shall be till they bring forth their burden) their child. (And whosoever keepeth his duty to Allah) and whoever fears Allah regarding what he commands him, (He maketh his course easy for him) He makes his matter easy; and it is also said this means: He will help him to worship Him well

TANWIR-AL-MIQDAS tafsir

now u can SAY WHO OR WHAT IS TANWIR AL MIQDAS?

THAT'S WHY I ASKED FROM WHERE DID U STUDY?

১৬| ১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ৮:০৬

উদাসী স্বপ্ন বলেছেন: OR U CAN SAY ONE THING: tanwir al miqdas is an ass n iT knows NOTHING. IN this situation U SHOULD START to WRITE UR OWN QURAN (ASTAGFIRULLAH)

১২ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১১:০০

হানিফঢাকা বলেছেন: Dear brother, I am talking about Quranic reference. I would like to stick on it. What I said earlier, the verse you have doubted, please translate it word by word. May be we have different opinion, but I actually do not take hadith or other writing to explain Quran. I only use Quranic verse to understand Quran. Because if you read hadith literature and Fiqh, you will find lots of contradiction among themselves and also with Quran. The Quran also says it. Even, the 6 hadith book that people call authentic is not exception. A single hadith or quotation seems very good, but when you collected all the relevant topic, you will find the problem.

১৩ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:২৮

হানিফঢাকা বলেছেন: Brother, I found the blog that I was saying. Please go this blog and see what the different hadith says about the marriage of the prophet. The link is as follows...

http://www.somewhereinblog.net/blog/anwaralictg/30051890#nogo

১৭| ১৩ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:০৭

নতুন বলেছেন: So, if you look at the verse 4:6 and 4:21, you will see this is a second type of law. here Allah gives you minimum criteria for an women to be eligible for marriage. It does not say it is mandatory to give marriage on this minimum criteria.

আপনার এই এপ্রোচ ভাল। তার অথ হইলো সমাজে কোরানের নামে যে বাল্যবিবাহ চলতেছে তা ভুল। কারন বালেগ হইলেই যে বিয়ে এবং তারপরে সন্তান এবং মা/সন্তানের মৃত্যু এটা সমাজের পরিবতনের সাথে সাথে পরিবতন করা দরকার।

১৩ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:২৭

হানিফঢাকা বলেছেন: This is exactly what Quran says. if you have any doubt about it, please check the verse and some other verses where law is given.

For example, the law of punishment for adultery, Inherence is fixed- First type permanent law.
Marriage, divorce and many criminal law- Allah gives limits so that within the limit we can make law according to our need.

NB: I sent you an email, did you receive it?

১৮| ১৩ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:৩৩

নতুন বলেছেন: [email protected] please send it again.

i didnt recieved any email.

১৩ ই জুলাই, ২০১৫ রাত ১২:৫৩

হানিফঢাকা বলেছেন: Sent. Also plz check the junk folder since the mail has attachment.

১৯| ৩০ শে জানুয়ারি, ২০১৬ বিকাল ৫:২২

Jahirul Sarker বলেছেন: হুম ভাই । পোস্ট ও সবগুলো মন্তব্য, প্রতিমন্তব্য পড়লাম। হ্যা এটা বড়সড় বিতর্কের জন্ম দিচ্ছে। এ বিষয়ে আরো ভালভাবে বিস্তারিত জেনে আর একটি পোস্ট দিব। আর আপনি আরও বিস্তারিত ভাবে পুরো বিষয়টার ব্যাখ্যা দিয়ে আর একটি পোস্ট লিখুন। লিংকটাও পাঠিয়ে দিয়েন।

২০| ২২ শে মার্চ, ২০১৬ রাত ১০:১৪

Jahirul Sarker বলেছেন: Click This Link

আপনার মন্তব্য লিখুনঃ

মন্তব্য করতে লগ ইন করুন

আলোচিত ব্লগ


full version

©somewhere in net ltd.