নির্বাচিত পোস্ট | লগইন | রেজিস্ট্রেশন করুন | রিফ্রেস

ব্লগ সার্চম্যান

ব্লগ সার্চম্যান

ব্লগ সার্চম্যান › বিস্তারিত পোস্টঃ

মসজিদুল আকসা এর ইতিহাস (৪র্থ এবং শেষ পর্ব)

২২ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১০:১৪


মসজিদুল আকসা এর ইতিহাস (প্রথম পর্ব)
মসজিদুল আকসা এর ইতিহাস (২য় পর্ব)
মসজিদুল আকসা এর ইতিহাস (৩য় পর্ব)
জেরুজালেম ইসলামের অন্যতম পবিত্র স্থান। এখানে অবস্থিত মসজিদুল আকসা ইসলামে তৃতীয় সম্মানিত মসজিদ। ধর্মীয় কারণে যে তিনটি স্থানে সফরের কথা মুহাম্মদ (সাঃ) যে স্থানগুলোর কথা বলেছেন এই স্থান হল তার মধ্যে অন্যতম। বাকি দুটি স্থান হল মসজিদুল হারাম এবং মসজিদে নববী।
বর্তমান অবস্থান এবং প্রশাসন

১৯৬৭ সালে ছয় দিনের যুদ্ধের আগ পর্যন্ত জর্ডানের ওয়াকফ মন্ত্রণালয় এর তত্ত্বাবধায়ক ছিল। যুদ্ধে ইসরায়েল জয়ী হওয়ার পর ইসলামি ওয়াকফ ট্রাস্টের হাতে মসজিদের ভার প্রদান করা হয়েছিল। যাতে ইসরায়েলি নিরাপত্তা বাহিনী মসজিদ এলাকায় টহল এবং তল্লাশি চালাতে পারে। ১৯৬৯ সালে হামলার পর ওয়াকফ কর্তৃপক্ষ স্থপতি প্রযুক্তিবিদ ও কারিগরদের নিয়োগ করে নিয়মিত তত্ত্বাবধান কার্যক্রম চালান। ইসরায়েলের ইসলামিক মুভমেন্ট এবং ওয়াকফ আল আকসা ইন্তিফাদার পর থেকে হারাম আল শরিফে মুসলিম নিয়ন্ত্রণ বৃদ্ধির জন্য চেষ্টা চালিয়েছে। কিছু কার্যক্রমের মধ্যে রয়েছে পরিত্যক্ত স্থাপনার সংস্কার ।

মুহাম্মদ আহমেদ হুসাইন প্রধান ইমাম এবং আল আকসা মসজিদের তত্ত্বাবধায়ক। ফিলিস্তিনি রাষ্ট্রপতি মাহমুদ আব্বাস ২০০৬ সালে তাকে জেরুজালেমের গ্র্যান্ড মুফতি হিসেবে নিয়োগ দেয়া হয় । ইসরায়েল ফিলিস্তিনি দ্বন্দ্বের কারনে আল আকসা মসজিদের অধিকার একটি ইস্যু। মসজিদসহ পুরো হারাম আল শরিফের উপর ইসরায়েল তার সার্বভৌমত্ব দাবি করেন কিন্তু ফিলিস্তিনিদের দাবি এর অভিভাবকত্ব ইসলামি ওয়াকফের। ২০০০ ক্যাম্প ডেভিড সম্মেলনে আলোচনায় ফিলিস্তিনিরা মসজিদ এবং পূর্ব জেরুজালেমের অন্যান্য ইসলামি স্থানগুলোর সম্পূর্ণ নিয়ন্ত্রণ দাবি করেন।

মসজিদুল আকসার ভেতরে একজন ফিলিস্তিনি মুসলিমের কুরআন পাঠ। ইসরায়েলের মুসলিম বাসিন্দা এবং পূর্ব জেরুজালেমে বসবাসরত ফিলিস্তিনিরা সাধারণত হারাম আল শরিফে প্রবেশ করতে পারেন এবং মসজিদুল আকসায় নামাজ আদায় করতে পারেন। তবে কখনো কখনো কিছু কিছু মুসলিমের প্রবেশে বাধা প্রদান করেন। এই বিধিনিষেধের মাত্রা সময়ে সময়ে পরিবর্তন হয়। কখনো শুধু জুমার নামাজের সময় বিধিনিষেধ আরোপ করা হয়। গাজার অধিবাসীদের জন্য বিধিনিষেধ অনেক বেশি কঠোর। ইসরায়েলি সরকারের দাবি যে নিরাপত্তার কারণে বিধিনিষেধ আরোপ করা হয়।

হারাম আল শরিফে খননকার্যঃ

১৯৬৭ সালে যুদ্ধের পর হারাম আল শরিফের বাইরে কয়েক দফা খননকার্য চালানো হয়েছিল। ১৯৭০ সালে ইসরায়েলি কর্তৃপক্ষ মসজিদের দক্ষিণ এবং পশ্চিম দিকের দেয়ালের বাইরে খননকার্য শুরু করেন। ফিলিস্তিনিদের বিশ্বাস জন্মায় যে মসজিদের ভিত্তি দুর্বল করার জন্য এই খননকার্য চালানো হয়। তবে ইসরায়েল এই দাবি প্রত্যাখ্যান করেন। ইসরায়েলের ধর্ম মন্ত্রণালয়ের প্রত্নতত্ত্ব বিভাগ মসজিদের পশ্চিম অংশের নিচে ১৯৮৪ সালে একটি সুরঙ্গ তৈরি করেন। জেরুজালেমে ইউনেস্কোর বিশেষ দূত ওলেগ গ্রেবার বলেন যে ইসরায়েলি ফিলিস্তিনি এবং জর্ডানি সরকারের মধ্যে স্থানের দায়িত্ব নিয়ে দ্বন্দ্ব হারাম আল শরিফের দালান এবং স্থাপনাগুলোর অবনতি হচ্ছে। ২০০৭ সালে ফেব্রুয়ারিতে এই বিভাগ কর্তৃক প্রত্নতাত্ত্বিক ধ্বংসাবশেষের অনুসন্ধানের জন্য খননকার্য শুরু করা হয়। সরকার এখানে একটি পায়ে চলা সেতু নির্মাণ করতে চেয়েছিলেন যা মাগরাবি ফটকের দিকে নিয়ে যাবে। এই স্থানটি হারাম আল শরিফ কমপ্লেক্সের একমাত্র স্থান যেখানে অমুসলিমরা প্রবেশ করে থাকেন। এই অংশটি মসজিদ থেকে ৬০ মিটার ২০০ ফু দূরে অবস্থিত ছিল। এই খননকার্যের কারণে মুসলিম বিশ্বে নিন্দা উঠে এবং ইসরায়েলের বিরুদ্ধে মসজিদের ভিত্তি ধ্বংস করার চেষ্টার অভিযোগ আনা হয়। ফিলিস্তিনের তৎকালীন প্রধানমন্ত্রী এবং হামাসের নেতা ইসমাইল হানিয়া খননকার্য প্রতিরোধের জন্য ফিলিস্তিনিদের এক হওয়ার ডাক দেন। অন্যদিকে ফাতাহ বলে যে তারা ইসরায়েলের সাথে যুদ্ধবিরতি সমাপ্ত করবে। ইসরায়েল তার বিরুদ্ধে আনীত অভিযোগ অস্বীকার করে।

ছবিতথ্যঃ ইন্টারনেট ও বিভিন্ন ওয়েব সাইট ।

মন্তব্য ২৫ টি রেটিং +৯/-০

মন্তব্য (২৫) মন্তব্য লিখুন

১| ২২ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১০:৩৬

ধ্রুব নয়ন চৌধুরী বলেছেন: আপনাকে অসংখ্য ধন্যবাদ এই সুন্দর ইতিহাস জানানোর জন্য।

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:০৫

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: আপনাকেও অসংখ্য ধন্যবাদ ভাই পোস্ট পড়ে মন্তব্য জানানোর জন্য ।

২| ২২ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১০:৪২

ধমনী বলেছেন: ইতিহাস জানানোর জন্য ধন্যবাদ।

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:১২

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: আপনাকেও পড়ার জন্য অসংখ্য ধন্যবাদ ধমনী ভাই ।

৩| ২২ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১০:৪৪

প্রামানিক বলেছেন: চমৎকার পোষ্ট। ধন্যবাদ

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:১৭

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: আপনাকেও অসংখ ধন্যবাদ প্রামানিক ভাই ।

৪| ২২ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১১:০৬

কালের সময় বলেছেন: দারুন অনেক ভালো তথ্য জানালেন ভাই ধন্যবাদ শেয়ার করার জন্য ।পোস্ট প্রিয়তে ।

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:১৮

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: ধন্যবাদ কালের সময় ভাই ।

৫| ২৩ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:২৩

আমি মিন্টু বলেছেন: অসাধারণ ভালো পোস্ট । :)

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:১৯

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: আপনাকে অনেক ধন্যবাদ মিন্টু ভাই ।

৬| ২৩ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১:১৮

হানিফঢাকা বলেছেন: আপনার লেখাটা পড়লাম। ভাল লেগেছে। আগের পর্ব গুলি চোখ এড়িয়ে গিয়েছিল। সুতরাং প্রথম থেকেই পড়লাম। এর ইতিহাস সম্পর্কে যা বলেছেন তা মোটামোটি ঠিকই আছে। কিন্তু এটা লিখতে গিয়ে আপনি প্রথম পর্বের প্রথম অংশ এবং এই শেষ পর্বের প্রথম অংশ নিয়ে আমার কিছু প্রশ্ন মনে এসেছে। আশা করি উত্তর দিবেন।

আপনি বলেছেন “জেরুজালেম ইসলামের অন্যতম পবিত্র স্থান। এখানে অবস্থিত মসজিদুল আকসা ইসলামে তৃতীয় সম্মানিত মসজিদ। ধর্মীয় কারণে যে তিনটি স্থানে সফরের কথা মুহাম্মদ (সাঃ) যে স্থানগুলোর কথা বলেছেন এই স্থান হল তার মধ্যে অন্যতম। বাকি দুটি স্থান হল মসজিদুল হারাম এবং মসজিদে নববী।“

অর্থাৎ নবী এই মসজিদুল আকসা তে ভ্রমণের কথা বলেছেন। আপনার লেখা অনুযায়ী জেরুজালেমে মসজিদের নির্মাণ কাজ করেন খলিফা ওমর এবং ৭০৫ সালে এটার নির্মাণ কাজ শেষ হয়। আমার প্রশ্ন এখান থেকেই

১। যদি এই মসজিদের নির্মাণ কাজ খলিফা ওমরের সময় হয় তার অর্থ দ্বারায় এই মসজিদ সম্পর্কে নবী কিছুই জানতেন না। কারন এটা সত্য যে ওমর যখন খলিফা হন তার অনেক আগেই নবী ইন্তিকাল করেন। তাহলে নবী কিভাবে এই মসজিদে ভ্রমণের কথা বলে যেতে পারেন?

২। কথা অনুযায়ী নবীর সময় ঐ খানে একটা মসজিদ ছিল। এর কোন ঐতিহাসিক সত্যতা কোন ভাবেই পাওয়া যায় না। কেউ কি কোন প্রমান দিতে পারবেন?

৩। যদি নবীর সময় ঐ খানে কোন মসজিদ থেকে থাকত, তবে ওমরের সময়ে ঐ মসজিদের কি হয়েছিল? ৪০-৫০ বছরের মধ্যে ঐ রকম একটা মসজিদ সম্পূর্ণ বিলীন হয়ে যাবে এটা কতটুকু যুক্তি পূর্ণ?

৪। নবীর সময় যদি অইখানে কোন মসজিদ থেকে থাকত তবে ঐ মসজিদের ধারন ক্ষমতা কত ছিল। আপনার ট্র্যাডিশন বলে পৃথিবীতে যত নবী এরসেছে তার সংখ্যা ১২৪০০০ বা ২৪০০০০। নবী যেহেতু মিরাজের রাতে ঐ মসজিদে সকল নবীর ইমামতি করেছেন বলে হাদিসে বর্ণনা আছে তাহলে প্রশ্ন হল এত বিশাল সংখ্যক লোকের জন্য কত বড় মসজিদ লাগবে? ঐ রকম কোন স্থাপনা ৪০-৫০ বছরের মধ্যে গায়েব হয়ে যায় কি করে?

৫। খলিফা ওমর জেরুজালেমে গিয়ে কোথায় নামায পড়েছিলেন? কেন?

৬। নবীর জন্মের অনেক আগেই ইহূদীদের দ্বিতীয় টেম্পল ধ্বংস হয়ে যায়। প্রথম টেম্পলের কোন অস্তিত্ব আজ পর্যন্ত পাওয়া যায়নি। সেইখানে প্রচলিত অর্থে কোন মসজিদ ছিল এটা কেউ বলতে পারেনি। যদি আপনি খৃষ্টানদের ঐ ছোট গির্জাটাকে মসজিদ ধরেন যেটা ওমর দেখেছিল তাহলে সমস্যা আরও বাড়ে। কারন তার মানে হচ্ছে

ক। মুসলমানদের প্রাথমিক কেবলা ছিল একটা গির্জা- যা খৃষ্টানদের উপসনালয়

খ। ওমর সেইখানে নামায পড়েন নি। ওমর কি নবীর চেয়ে বেশি ধার্মিক ছিল?

গ। ঐটার ধারন ক্ষমতা অনেক ছোট।

এইগুলিকে আপনি কিভাবে দেখেন?

৭। কোরআনের ১৭:১ যে মসজিদুল আকসার কথা বলা হয়েছে তা ঐ ওমরের সময় নির্মিত এবং দেওয়া নাম মসজিদুল আকসার সাথে আপনি কিভাবে মিলাবেন। ধরেন এখন যদি আমি বাংলাদেশে একটা মসজিদ বানিয়ে এর নাম দেই মসজিদুল আকসা তাহলে কেউ মানবে যে এটা কোরআনে বর্ণিত মসজিদুল আকসা?

৮। কোরআনে বর্ণিত মসজিদুল আকসা কি একটি নামবাচক শব্দ? এর কোন প্রমান আছে?

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:০৯

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: অনেক অনেক ধন্যবাদ হানিফ ভাই । আপনার মন্তব্য পেয়ে অনেক খুশি হলাম । ভাই আপনি যে ভাবে বিতর্কের মত প্রশ্ন করছেন
আমি অতটুক বিতর্কিত ভাবে পোস্টটা তৈরি করি নাই । আমি শুধু মাত্র ইতিহাসটুকো তুলে ধরার চেষ্টা করেছি ।ধন্যবাদ ।

৭| ২৩ শে জানুয়ারি, ২০১৬ সকাল ৮:২৬

ইন কোয়েস্ট বলেছেন: Hello HanifDhaka (and the readers)!

First of all, thanks to you all the knowledge-seekers and those who are facilitating that.
I am not a reader of this blog, and this posting came to my attention through a link on the website of the Daily Ittefaq. I am also not a historian or writer, or a blogger but just a reader. With this background, here are few comments on your questions (surely not the answers!).

The writer clearly mentioned that the sources are from internet which is the most commonly used source of information today. (Not much in past, when we would visit the libraries and search into references like Encyclopedia Britannica!) Most of your questions are discussed and answered in various forms in the internet. It appears that you are not looking for the answers but just raising the questions.

First of all, the place is recognized by all three monotheistic religions (also referred as Abrahamic or Semitic religions) as the sacred place of worship. (There is no reason to confuse with words – whether the place was a masjid or temple or church or so.) Caliph Omar (RA) ordered to build the domed structure there, and it doesn’t make him the founder of the mosque. The scholars are divided on their opinions – who started worshiping on this place first – Prophet Adam, Prophet Abraham or Prophet Sulaiman. (No one signed down on any stone to carry the proof to our age. They could have learnt many things from the politicians of our time who love to sign their names even on the mosques! Anyway, we have to rely on the scholars and historians and archaeologists and scientists on this issue as we are doing for others. ) Hope it clarifies most of your confusion at least that the sacred place of worship was there before the Prophet Mohammed (SAW) and The Caliph Omar, and no one of them tried to be the founder (and also no one will accept the structure you can build at any corner and try to give the equal positioning as or the name of Al-Aqsa.)

About questioning whether the Caliph (RA) was a better believer than the Prophet (SAW) etc, I personally acknowledge my lack of knowledge and only express my concern that even the enemies of the religion didn’t raise such questions. If you are looking for the answer – where did the Caliph (RA) prayed, and how he explained that, and whats the historical authenticity, I advise you to search in the internet. I got few resources also from non-muslims which answer these questions. Very importantly, these questions really do not relate to the purpose of the article, and not a part of fundamentals of the religion.

Only other point I would like to touch here is your question if the church or the synagogue was the Qibla of the Muslims. The question is not much different from the questions like the second Qibla was the temple of the pagans, or that the muslims believe in the prophets of in the bible and thus are Christians or that many statements in Quran are similar to those in Bible and thus stolen there from (if those are really questions asked to seek answers or some statements to exhibit writing styles or knowledge or camouflages to confuse the readers). The backgrounds are clearly stated in history of religions, and the reasons are well explained in the books.

Lets close with a great quote by Nicolaus Copernicus – “To know that we know what we know, and to know that we do not know what we do not know, that is true knowledge. “

Thanks to you all once again, and best of luck in your pursuits for knowledge.

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:১১

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: ধন্যবাদ ইন কোয়েস্ট ভাই ।

৮| ২৩ শে জানুয়ারি, ২০১৬ দুপুর ১২:০২

নিউ সিস্টেম বলেছেন: অনেক সুন্দর ইতিহাস তুলে এনেছেন ।

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:২০

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: আপনাকে পড়ার জন্য অনেক ধন্যবাদ ভাই......

৯| ২৩ শে জানুয়ারি, ২০১৬ দুপুর ১২:২৫

হানিফঢাকা বলেছেন: Dear ইন কোয়েস্ট ,

You said “It appears that you are not looking for the answers but just raising the questions.”- what makes you think so? If I did not look for the answers then how would I come up with such questions?

You wrote lots of things but avoid the main question, even do not touch the questions. An old tactics indeed. My questions are very specific to the subject matter.

1. Was there any structure during the life time of the prophet in Jerusalem that was called or worthy of called the “Masjid al Aqsa – that can accommodate such a large population? (124000/240000). yes/no

2. If the answer is yes show me the proof of existence and what happened it after the prophet’s demise? (because Omar did not find any such thing during his visit in Jerusalem)

3. I never questioned who the founder was or who prayed first there. This is irrelevant here.

4. Look at the timeline. Prophet died 632 A.D and the mosque was completed 705 A.D. Then how come the prophet had known the present mosques that was never existed during his life time? How come he supposed to say to visit that place? Any idea?

5. You even did not pay attention regarding the questions where I asked “ওমর সেইখানে নামায পড়েন নি। ওমর কি নবীর চেয়ে বেশি ধার্মিক ছিল?” The logic behind the question was if prophet Mohammad (S) could pray in a church, and all the prophets prayed there as your hadith said it , then how come Omar refused to pray there? My question was not intend to compare.

6. And of course that church did not have anything to do with the alleged mosque since it did not fill up the criteria. That’s why I asked does the “Masjid Al Aqsa” mentioned in the Quran is a proper name?

Hope you first understand the logic behind the questions. These are very specific questions and do not jump here and there like who the founder, who prayed first, sacred place for Semitic religion etc etc. If you know the answer, be specific to it.

NB: My first comments that contained few questions was never addressed to the writer to belittle him nor to offend him. So, my request is, please do not take is as personal offence rather take it as an opportunity to discuss. In fact, these are the general questions. But what I am trying to say, when someone write about this mosque they tried to relate it to the prophet that never fit with any logic considering the prophet died 632 A.D and mosque completed 705 A.D.


১০| ২৩ শে জানুয়ারি, ২০১৬ বিকাল ৫:৫৪

হাসান কালবৈশাখী বলেছেন:
কেবলা (নামাজ পড়ার দিক) আগে জেরুজালেমের দিকে ছিল।
কেবলা মক্কার দিকে চালু হয় কবে থেকে?

১১| ২৪ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:৩৫

ইন কোয়েস্ট বলেছেন: Dear HanifDhaka,

As I clarified earlier too, I am not scholar, and indeed you have studied much more than me on the questions you raised. I am not tactical too and sorry to learn that you didn’t find anything in the post that you sought for. In fact, I do not want to add something which can hurt someone’s faith or can call in the arguments debates and discussions which are already there between the people of knowledge. The below comments (again jumping here and there :) ) are to connect all readers with some related resources. (In certain terms, these are not to bring anyone to agreement or disagreement, but to appreciate some views.)

(a) As it was quoted in my earlier post, the place is ‘the sacred place of worship’. There are established methodologies of studying Quran, and one key point there is to look for the root and contexts of a word, as the modern Arabic. The term Masjid in context here does not refer to the dome but the place, and Aqsa refers to the farthest. Please refer to view this link for Tafsir on Ayat 17.1. (Allah the Exalted knows all.) (Hopefully this answers most of your questions.)
[Quote]
The reason why the Qur'an mentions the Bayt al-Maqdis in Jerusalem as Masjid al-Aqsā (The Farthest Mosque) is at least partially because at the time of the Revelation, it was the farthest (sacred) mosque for the Muslims in Madīnah. The Muslims regard three mosques in the world as sacred, and may desire and travel to perform worship in these mosques because of the special reward involved in such a journey. They are Masjid al-Harām (The Sacred Mosque in Makkah, in which the Ka‘bah is situated), Masjid an-Nabī (The Prophet's Mosque in Madīnah), and Bayt al-Maqdis (Masjid al-Aqsā), in Jerusalem. These mosques are the fountainheads of the Divine Religion that is based on the absolute Oneness of God and was primarily preached and represented by the greatest Messengers of God, namely Abraham, Moses, Jesus, and Muhammad, upon them all be peace. The word "farthest" also signifies greatness in degree. This sūrah was revealed in Makkah at a time when the Prophet's Mosque in Madīnah had not yet been built and the Ka‘bah was full of idols; therefore, the Muslims turned to that Masjid in Jerusalem for their prayers. …. [Unquote]


Also below is a nice reading from http://blog.dictionary.com/mosque/ (though not from any renowned authority on this subject):
[Quote]
Debate is easy, and yelling is easier. How often, however, do people examine their most basic knowledge?
Right now, the proposed construction of an Islamic worship center in relative proximity to “Ground Zero” in Manhattan is a nexus of conflict and emotion. The missing ingredient is definition. Let’s examine basic terms, starting with mosque.
All the variants of “mosque” in European languages go back to the Arabic masjid, “a place of worship.” But masjid derives from the Arabic sajada, “to bow down in prayer.” Dig into the origins of “Muslim” and “Islam” and a common theme emerges: both words relate to the Arabic aslama, “to accept, surrender, or submit.” ………………… [Unquote]


(b) About the question on whether “Masjid al Aqsa – that can accommodate such a large population? (124000/240000). yes/no” - to me it looked very familiar. In http://www.irfi.org/articles/articles_251_300/miraj.htm it is included as 7th of 28 listed questions on the Miraj. Hey, please do not take ‘7/28’ too seriously - there are many more questions like this and scholars debate or discuss on those. You too know many answers and references on this point.
I am just curious – do you believe that the night of Miraj was the day of resurrection, and all prophets were brought to live in physical form? If you believe so, than the size of the mosque is really a big concern! And if you do not believe, than how does that really matter in the context of the history of the mosque presented by the original blogger for the general readers. (Again, I do not want to hurt or touch any ones belief or faith here, nor I am trying to add my points of view.)

(c) About your question on Piety of the Caliiph Omar (RA) in question of praying in Al-Aqsa, the answer is very clear when the subject is studied in context. The reading http://www.roger-pearse.com/weblog/2011/02/19/did-amr-ibn-al-as-refuse-to-pray-in-a-church-in-jerusalem-in-case-the-moslems-seized-it/ may be of interest here. For general readers, a part is cited below:
[Quote] …..
When the gate of the city was opened and he entered with his men, `Umar went to sit in the courtyard of the Church of the Resurrection. When it was time for prayer, he said to the patriarch Sophronius: “I would like to pray.”
The patriarch replied: “O prince of believers, pray where you are.”
“I will not pray here,” said `Umar.
Then the patriarch introduced him to the Church of Constantine and commanded a mat to be spread in the middle of the church. But `Umar said: “No, I will not pray here either.”
`Umar came out and walked to the steps that led up to the door of the church of St. Constantine, on the eastern side. He prayed alone on the steps, then sat down and told the patriarch Sophronius: “Do you know, O patriarch, why I have not prayed in the church?”
The Patriarch replied: “I do not really know, O prince of the believers.”
“If I had prayed in the church,” replied ‘Umar, “you would have been removed and you would have lost possession, because on my departure the Muslims would have taken it saying in chorus: ‘Here `Umar prayed.’ Let me take a sheet of paper and you write a ‘charter’.”
`Umar then wrote a ‘charter’ requiring that no Muslim should pray on the steps, not one nor many, and that no ritual prayer should be held there or the muezzin go up there. He wrote a ‘charter’ and gave it to the patriarch. Then `Umar said:
“I am a debtor for the lives and property that I have given. Come, give me a place where a mosque can be built. “
….. [Unquote]

Dear Hanif, now I could have brought up few more points from your posts and comment or discuss, but I hope this is my last post n this chain. My intention is not to divert the readers from the original article or burden them. As I mentioned in my earlier post, I just came across this topic – the exact personal reason that attracted me is that Al-Aqsa is one of the three places ranked highest on the earth , and probably the only highly ranked sacred place to all three great religions – but yet I am barred from visiting this place for the reasons you can understand. I humbly acknowledge I do not know, and I ascertain that I am very aware of my lack of knowledge. I haven’t taken anything personally :) . Thanks to you and to the knowledge seekers through this site.

১২| ২৪ শে জানুয়ারি, ২০১৬ সকাল ১১:৪৪

ঠ্যঠা মফিজ বলেছেন: অসাধারন তধ্য ধারক পোস্ট পড়ে অনেক কিছু জানা হল ।

২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ১২:২২

ব্লগ সার্চম্যান বলেছেন: আপনার মন্তব্য পেয়ে অনেক ভালো লাগল মফিজ ভাই । ধন্যবাদ মফিজ ভাই ।

১৩| ২৪ শে জানুয়ারি, ২০১৬ বিকাল ৪:৩৯

হানিফঢাকা বলেছেন: @ইন কোয়েস্ট ঃ

Interesting indeed.
Brother, I raised some very specific questions. Tell me do you know the answer of those question or not? Please be specific. What is your argument? How many times I need to ask the simple basic questions how could prophet pray a mosque that was not existed during his life time? Don’t u understand what I am saying?

As you rightly mentioned, mosque can be translated as “place for prostration”. I do agree. For the sake of argument, even I agree that the prophet prayed there on an open field (since there is no mosque there on that time), the question remains how come that mosque that was built on 705 A.D fit in this scenario?

You said, “The reason why the Qur'an mentions the Bayt al-Maqdis in Jerusalem as Masjid al-Aqsā (The Farthest Mosque) is at least partially because at the time of the Revelation, it was the farthest (sacred) mosque for the Muslims in Madīnah.” Now tell me:

1. Where does the Quran says that it was in Jerusalem? Show me your proof. Isn’t it your scholar or so called scholar said it? You are loaded with tradition and ascribed it to Quran without any proof.

2. If you would like to call "farthest mosque" as a physical structure on that time (during the time of prophet), then the immediate question arise what proof do you or your scholar have that, on that time there was a physical structure called mosque? If you say, its mean a place more correctly an open field that may acceptable.

There is absolutely no proof, I repeat there is ZERO PROOF that during the time of the prophet, there was a single physical structure in Jerusalem that could worthy of called as a mosque. Even you say that the church on that time fit for that criteria, why don’t you accept the church on that time as your sacred mosque instead of present Aqsa mosque that was built 705 A.D

What you are trying to say your scholar says so and so and you believe so and so. I have nothing to do your blind belief. Let me put it another way:

1.What makes this present physical structure of that mosques in Jerusalem so special or so sacred? (Infact all mosques are sacred, but that was not my point)

2.To make it sacred, your people invented a story that prophet visited that mosque. That means you are relating that mosque with the prophet himself.

3.If the prophet visited there, it implies the present physical structure of that mosques in Jerusalem was also existed there during prophet’s life time.

4.We know that it was built 705 A.D and prophet died 632 A.D. then how come it possible?

In what way I can make my point clear to you? Infact the same evil practice can be seen in different sects. For example, Kadiani made “White Minarets” to claim Mirza Gulam Ahmed was the messiah. Deobond, a sub sects of Sunni claimed that the prophet laid the foundation of their Madrasha.

I think I raised very specific questions regarding the mosque. Please don’t waste my time just narrating the tradition or how sacred it was as your so called scholars made you to believe it. If you have anything to say to the point regarding the question, I am ready to listen.

১৪| ২৫ শে জানুয়ারি, ২০১৬ রাত ৩:০৭

এক নিরুদ্দেশ পথিক বলেছেন: ব্যাপারটা নিয়ে এত কথা মালার প্রয়োজন দেখিনা। ব্যাপারটা খুবই সিম্পল।

আল আকসা বলতে বুঝনো হয় হজরত সোলাইমান (আঃ) নির্মিত প্রার্থনা গৃহ (আল্লাহর ঘর)। যেমন কাবা বলতে বুঝানো হয় হজরত ইবরাহিম(আঃ) নির্মিত ঘর, শুধু কালো গিলাফ দিয়ে মুড়ানো অংশই শুধু, বাকিটা মসজিদ আল হারাম। ইহুদিরা উনাকে জিউ বলেন, তেমনি ক্রিশ্চিয়ানরা, লোক একই। মসজিদের ব্যাপারটাও একই।

মুসলিমরা বিশ্বাস করেন সোলাইমান (আঃ), ইবরাহিম (আঃ), দাউদ (আঃ), মূসা (আঃ) এবং ঈসা (আঃ) সবাই ইসলামের নবী এবং সবার নির্মিত প্রার্থনা ঘরকেই মুসলিমরা মসজিদ বলেন।

হজরত মুহাম্মদ (সঃ) মিরাজের সময় সুলাইমান (আঃ) নির্মিত মসজিদেই নামাজ আদায় করেছেন, সেটা যে নামেই আসুক না কেন ( ইহুদীদের সিনাগগ, ক্রিস্টিয়ানদের গীর্জা, বা মসজিদ)। সেখানে সকল নবীদের এবং ফেরেশতাদের নামাজ আদায়ের ব্যাপারটা ফিজিক্যাল স্পেইস লিমিটেড না। সংকুলানের সাথে মিলানোর কোন ব্যাপারও নেই। এটা স্পিরিচূয়াল। এভাবে কাবা'র ব্যাপারেও বলা হয় এখানে পালা ক্রমে কদরের রাতে সকল ফেরেসতা সালাত আদায় করেন। এটাকে আপনি স্পেইস লিমিটেড করতে পারবেন না। হাঁ আপনি বস্তুবাদি হলে, আমি আপনাকে বুঝতে পারবো না, চেষ্টাও করবো না।

এখন আসুন উমর (রাঃ) কেন মসজিদ নির্মান করেছেন? উনি একজন খলিফা (খলিফা বলা হয় জিনি জমিনে মানুষ সহ আল্লাহ্‌র সৃষ্ট সকল জীবের প্রতিনিধি)। একজন গ্রেট সংস্কারকও, ছিলেন যার কারনে দি হান্ড্রেড এ উনাকে ৫০ তম মহামানব বলা হয়েছে। উনি ক্রিশ্চিয়ান মুসলিম এবং ইহুদীদের সবার সহবাস্থান নিশ্চিত করেছেন, ইহুদীদের বসতি ইহুদীদের জেরুজালেমে পুনপ্রবেশের বন্দোবস্ত করেছেন এবং সহবস্থানের স্বার্থে মুসলনামদের পৃথক প্রার্থনা ঘর নির্মানের জন্য নির্দেশ দিয়েছেন।

উদার ইহুদীদের মতে উমর (আঃ) নির্মিত মসজিদের স্থান রেখে গীর্জার স্থান তাদের দিয়ে দেয়া চাই। কিন্তু উদার ইহুদিরা ক্ষমতায় নেই, উগ্র বাদিরা চায় পুরো ফিলিস্তিনি ভূমি দখল করতে, যা সত্য প্রতি বছরেই নতুন নতুন ভূমিতে বসতি স্থাপন হচ্ছে।

মুসলিমরা বলছেন যেহেতু আল আকসায় সকল নবী এবং ফেরেশতাদের পদধুলি পড়েছে তাই উনারা মূল আল আকসা যা মুসলিমদের কিবলা ছিল এবং উমর (রা) নির্মিত মসজিদ কোন কিছুই ছাড়বেন না। কারনও রয়েছে ইহুদি সেটেল্মেন্টের হাতে ক্রিশ্চিয়ান চার্চ গুলো অনিরাপদই থেকেছে।

আপনি যদি ইসলামের ফলোয়ার না হোন তা হলে, অনেক ভাবেই ব্যাপার গুলো দেখতে পারেন। মুল কথা হোল আল আকসা একত্বাবাদিদের সবার মৌলিক বিশ্বাসের স্থান। যেহেতু ইবরাহিম (আঃ) দ্বিতীয় জেনার এর সাথে (হাজেরা এবং ইসমাইল) থেকে এসেছে এবং তা নিয়ে ক্রিশ্চিয়ানরা ইন্টারেস্টেড নয়, তাই কাবা এই বিতর্কে পড়েনি। হ্যা পড়তো যদি সাবেক পেগানরা মক্কায় ফিরে আসত!

১৫| ২৫ শে জানুয়ারি, ২০১৬ দুপুর ১২:৪১

হানিফঢাকা বলেছেন: @এক নিরুদ্দেশ পথিক : সলোমনের সেই কথিত মসজিদের কোন অস্তিত্ব জেরুজালেমে কেউ খুজে বের করতে পারেনি। নবীর সময় ঐ মসজিদের কোন অস্তিত্ব ছিলনা। আপনি বলতে চান আল্লাহ ঐ এক রাতের জন্য সলোমনের মসজিদ পুন নির্মাণ করেন এবং নামাযের শেষে আবার ঐটা ধ্বংস করে দেন?

১৬| ২৮ শে জানুয়ারি, ২০১৬ বিকাল ৪:২১

কল্লোল পথিক বলেছেন: চমৎকার পোষ্ট। ধন্যবাদ ।

আপনার মন্তব্য লিখুনঃ

মন্তব্য করতে লগ ইন করুন

আলোচিত ব্লগ


full version

©somewhere in net ltd.